Webové stránky. Mít, či nemít?

Říká se, že bez webu se v dnešním světě neobejde žádný podnikatel. Je to pravda? Potřebujete mít webové stránky pro prezentaci své činnosti a úspěšné podnikání či dokonce ze zákona je mít musíte? Podívali jsme se této problematice na zoubek a udělali pro vás následující shrnutí.

KDO MUSÍ MÍT WEB?

Povinně ze zákona musí vést internetové stránky pouze akciové společnosti a musí na nich uveřejnit povinné identifikační údaje. Ostatní podnikatelé nemají povinnost web mít.

KDO MUSÍ NA SVÉM WEBU ZVEŘEJNIT POVINNÉ IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE?

Všechny akciovky vždy. Dále pak všichni ostatní podnikatelé, pokud internetové stránky mají.

JAKÉ JSOU POVINNÉ IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE?

Zpravidla musí firma na svém webu uvádět všechny informace, které jsou povinné na jejich obchodních listinách.

Pro akciovky a právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku:

  • Název společnosti (dle názvu v obchodním rejstříku)
  • Sídlo (kompletní adresa včetně PSČ)
  • DIČ (pouze plátci)
  • Údaje o zapsání v OR (ve tvaru “Právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku od X. X. ZZZZ, spisová značka XYZ, rejstříkový soud v XYZ”)
  • Informace o svolání valné hromady (pouze akciovky a to alespoň 30 dní předem)

Pro ostatní podnikatele:

  • Jméno a příjmení
  • Místo podnikání (kompletní adresa včetně PSČ)
  • DIČ (pouze plátci)
  • Údaje o zapsání v ŽL (ve tvaru: „Fyzická osoba zapsaná v živnostenském rejstříku v XYZ od X. Y. ZZZZ.”, číslo registrace XYZ)

KAM ÚDAJE NA WEBU UMÍSTIT?

Údaje by měly být návštěvníkovi stránek snadno přístupné a intuitivně dohledatelné. Možností je více. Řekněme, že by je člověk hledal v sekci “O nás” nebo v “Kontakt”. Možností je také údaje vložit přímo do patičky webu. Má-li web více jazykových mutací, je nutné údaje umístit do všech mutací.

POVINNÉ INFORMACE PRO E-SHOPY

Navíc e-shopy musí mít dostupné obchodní podmínky a v případě, že zpracovávají osobní údaje, tak zásady zpracování osobních údajů (GDPR).

CO SE STANE PŘI PORUŠENÍ POVINNOSTI?

Za neuvedení identifikačních údajů na webu hrozí pokuta až 50.000 nebo dokonce zákaz činnosti do výše 1 roku. Povinnost zveřejňovat informace je od 1. 1. 2014.

Říká se, že bez webu se v dnešním světě neobejde žádný podnikatel. Je to pravda? Potřebujete mít webové stránky pro prezentaci své činnosti a úspěšné podnikání či dokonce ze zákona je mít musíte? Podívali jsme se této problematice na zoubek a udělali pro vás následující shrnutí.

KDO MUSÍ MÍT WEB?

Povinně ze zákona musí vést internetové stránky pouze akciové společnosti a musí na nich uveřejnit povinné identifikační údaje. Ostatní podnikatelé nemají povinnost web mít.

KDO MUSÍ NA SVÉM WEBU ZVEŘEJNIT POVINNÉ IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE?

Všechny akciovky vždy. Dále pak všichni ostatní podnikatelé, pokud internetové stránky mají.

JAKÉ JSOU POVINNÉ IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE?

Zpravidla musí firma na svém webu uvádět všechny informace, které jsou povinné na jejich obchodních listinách.

Pro akciovky a právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku:

  • Název společnosti (dle názvu v obchodním rejstříku)
  • Sídlo (kompletní adresa včetně PSČ)
  • DIČ (pouze plátci)
  • Údaje o zapsání v OR (ve tvaru “Právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku od X. X. ZZZZ, spisová značka XYZ, rejstříkový soud v XYZ”)
  • Informace o svolání valné hromady (pouze akciovky a to alespoň 30 dní předem)

Pro ostatní podnikatele:

  • Jméno a příjmení
  • Místo podnikání (kompletní adresa včetně PSČ)
  • DIČ (pouze plátci)
  • Údaje o zapsání v ŽL (ve tvaru: „Fyzická osoba zapsaná v živnostenském rejstříku v XYZ od X. Y. ZZZZ.”, číslo registrace XYZ)

KAM ÚDAJE NA WEBU UMÍSTIT?

Údaje by měly být návštěvníkovi stránek snadno přístupné a intuitivně dohledatelné. Možností je více. Řekněme, že by je člověk hledal v sekci “O nás” nebo v “Kontakt”. Možností je také údaje vložit přímo do patičky webu. Má-li web více jazykových mutací, je nutné údaje umístit do všech mutací.

POVINNÉ INFORMACE PRO E-SHOPY

Navíc e-shopy musí mít dostupné obchodní podmínky a v případě, že zpracovávají osobní údaje, tak zásady zpracování osobních údajů (GDPR).

CO SE STANE PŘI PORUŠENÍ POVINNOSTI?

Za neuvedení identifikačních údajů na webu hrozí pokuta až 50.000 nebo dokonce zákaz činnosti do výše 1 roku. Povinnost zveřejňovat informace je od 1. 1. 2014.